تنوع‌‌طلبی یا خودنمایی‌
تنوع‌‌طلبی و نوگرایی از خصایص انسان است و همیشه او را به سمت نوشدن برای یك زندگی بهتر سوق می‌دهد. این نیاز از تغییرات اساسی دوران بلوغ و نوجوانی است كه به شكل‌های مختلف در نوع رفتار، صحبت كردن و پوشش دیده می‌شود. جامعه‌شناسان و روان‌شناسان دلایل متفاوتی برای پیروی از مد ذكر می‌كنند. دكتر محمد عسگری، روان‌شناس می‌گوید: یكی از دلایل گرایش جوانان به مد به خاطر مورد توجه قرار گرفتن و پاسخگویی به نیازهای روانی آنهاست. جوانان به دلیل داشتن روحیه تأثیرپذیر آمادگی بیشتری برای پدیده‌های نو دارند. دلیل دیگر هم می‌تواند سرخوردگی‌ها و نداشتن اعتماد به‌نفس و چشم و همچشمی‌ باشد كه افراد را به سوی مدهای مختلف می‌كشاند. البته عده‌ای هم هستند كه هیچ دلیل خاصی برای تبعیت از مد ندارند و فقط به خاطر این كه این پدیده در جامعه رواج پیدا كرده از آن استقبال می‌كنند. از طرف دیگر می‌توان گفت افرادی كه خرید كالاهای مد روز را انتخاب می‌كنند، می‌خواهند جای خود را در میان اطرافیان و هم‌سن و سال‌های خود باز كنند و بابت آن هزینه‌های بسیاری را تقبل می‌كنند حتی اگر برایشان مشكل باشد. محمد 26 ساله، فروشنده یك مغازه كیف و كفش می‌گوید: اكثر افرادی كه به سراغ مدل‌های جدید و مد روز می‌آیند از طبقه مرفه جامعه هستند و برایشان قیمت بالای آن كالا اهمیت ندارد. بیشتر آنها جوانانی هستند كه به دنبال اجناس مارك دار و خاص می‌آیند. او ادامه می‌دهد بعد از مدتی كه یك مد در جامعه جا می‌افتد قیمت‌های آن كالا به خاطر كپی برداری تولیدكنندگان داخلی پایین می‌آید و افراد متوسط و قشر پایین‌تر جامعه هم به سراغ همان مدها می‌روند. فقط كافی است هنگام عبور از خیابان‌ها به ویترین مغازه‌ها با دقت بیشتری نگاه كنید. بعد متوجه می‌شوید كه تمام مدل‌های لباس مغازه‌ها مشابه هم هستند مدل‌هایی كه مدتی مورد توجه مردم قرار می‌گیرند و بعد از زمان كوتاهی جای خود را به مدل‌های تازه می‌دهند.
سعید 40 ساله، صاحب یك فروشگاه لباس زنانه در این باره می‌گوید: بیشتر جوانان به سراغ لباس‌هایی می‌روند كه مد روز است و مد روز هم همان لباس‌ها و اجناسی است كه در مغازه‌ها و مراكز تجاری به فروش می‌رسد. او معتقد است افرادی مد را به بازار معرفی می‌كنند كه این كار برایشان منافع اقتصادی دارد و آن را بسرعت در جامعه گسترش می‌دهند. این مغازه‌دار روی مد بودن و ظاهری متفاوت داشتن را برای جوانان مفید می‌داند.
دكتر نسرین صالحی، جامعه‌شناس در این خصوص می‌گوید: همیشه مد را طبقه مرفه جامعه تعیین می‌كند آنها به دلیل داشتن منابع مالی و امكانات بیشتر می‌توانند از مدهای جدید استفاده كنند. طبقه دیگر جامعه نیز این گروه را برتر از خود می‌داند و سعی دارد خود را با آن هماهنگ كند. جوانان نیز به دلیل حس تنوع‌‌طلبی و زیاده خواهی نسبت به گروه‌های سنی دیگر بیشتر سعی دارند خود را به این طبقه برسانند. این استاد دانشگاه مد را یك نوع خودنمایی در محیط اجتماعی می‌داند كه مختص به جوانان نیست بلكه همه رده‌های سنی را شامل می‌شود.
بیشتر كارشناسان معتقدند جوانان امروز به دنبال الگوهای جدید می‌گردند كه در گذشته به دلیل كمرنگ بودن وسایل ارتباط جمعی، همه افراد كاملاً در شرایط فرهنگی خاص خودشان زندگی می‌كردند ولی امروزه به دلیل وجود شبكه‌های ارتباطی شرایط كاملاً تغییر كرده است.

دسته بندی : لباس مردانه